Communicatie

Goede communicatie is belangrijk. Veel huidige middelen hiervoor zijn vaak complex en klein. Er zijn mogelijkheden voor telefoons (ook GSM) met grote knoppen en duidelijke displays en met een heldere, intuïtieve bediening. In combinatie met een hals- of polszender kan in geval van nood een spreek/luisterverbinding tot stand worden gebracht met een aantal voorgeprogrammeerde nummers.

Weten wie er heeft aangebeld is niet alleen fijn, maar vooral ook veilig, een deurspion helpt, maar een intercomsysteem is beslist prettiger. Een beeld intercom in kleur, op meerdere plaatsen te bedienen in combinatie met een elektrische deuropener maakt het comfortabel.

Horen dat er gebeld (telefoon en deur) wordt is nodig om de juiste actie te kunnen ondernemen. Een luidere bel of een lichtsignaal kan noodzakelijk zijn.

Het telefoongesprek verstaan kan een probleem zijn, een aangepast toestel met een luidere stand of die ‘inkoppelt’ in het gehoorapparaat kan hierbij helpen. Radio, TV of een CD horen is voor sommige mensen moeilijk, een ringleiding biedt uitkomst.

De wekker horen, maar ook de telefoon of  het brand- of inbraakalarm, kan (vooral slapend) in bed een probleem zijn, omdat dan doorgaans het gehoorapparaat is uitgedaan. Een ‘tril- of schudkussen’ onder het hoofdkussen kan een oplossing zijn.

In specifieke gevallen kan ook videobewaking door zorgverleners of persoonlijke GPS volgsystemen, zodat altijd zichtbaar is waar iemand zich bevindt, ook onder communicatie worden geschaard.